Japan 2017 – #9 #10 (Kyoto en Koyasan)

Kyoto, 29 oktober

Voor de verandering begonnen we de dag vandaag weer met regen. Eigenlijk raar dat het mij zo verbaasd, want ik had het kunnen weten. Japan staat namelijk bekend om de vele (lokale) regenval. Daarom kan je ook bij bijna iedere winkel hier paraplu’s kopen.

Toch gingen we deze morgen weer vol goede moed op weg naar Fushimi Inari Shrine. Een heiligdom in de stad, op een berg, welke behoort tot de oudste in de stad Kyoto.

img_0557De Fushimi Inari Shrine staat bekend om haar 1000 poorten (zie foto), deze poorten staan boven de diverse paden welke leiden naar de top van de berg. Boven op diezelfde berg heb je vervolgens weer een prachtig uitzicht over de stad Kyoto. Dit hebben wij vandaag niet gered, want mede door de regenval die steeds heviger werd naarmate wij de berg beklommen zijn we op zo’n 70% van de klim omgedraaid. Daarbij kwam het feit dat we natuurlijk toch nauwelijks uitzicht hadden vanaf de top door het slechte weer. Hieronder wat foto’s:

Vervolgens zijn we met bus richting Gion gegaan. Hier ligt het geisha gebied van de stad Kyoto. In deze wijk bevindt zich ook, zoals ze het noemen; ‘de mooiste straat van Azië’, zie hieronder de foto’s. Maar goed, dat is denk ik een mening die per persoon verschilt dan 🙂

Hierna weer richting de wijk Higashiyama gelopen, waar we eergisteren ook waren. We gingen hier naartoe voor een Japanse theeceremonie. Helaas was alles al volgeboekt waardoor we weer in de stromende regen terug konden lopen.

Eenmaal weer terug in het ‘geisha-district’ hebben we lekker wat warms opgezocht, want het regende echt heel hard (zie foto hieronder van kruising bij het geisha-district). We hebben onze tijd goed besteed bij Tulleys-Coffee en waren weer aardig opgedroogd toen we eenmaal naar buiten stapten 🙂

De dag afgesloten met heerlijke sushi (word nu wel tijd voor een sushi-stop eigenlijk haha), en morgen gaan we richting Koyasan.

Koyasan, 30 oktober

Vandaag zaten we rond 9:30 in de trein richting Koyasan, onze volgende bestemming. Om hier te komen moesten we 2 x overstappen op een verschillende trein, kabelbaan en als laatste nog een korte busreis. Tijdens onze reis kregen we te horen dat de kabelbaan out-of-order was door een accident, gelukkig zaten wij er niet in. Daardoor moesten we het laatste stukje met de bus maken naar Koyasan i.p.v. met de kabelbaan.

Het bijzondere hiervan is dat dit niet zo heel makkelijk is aangezien Koyasan een plaatsje is wat bovenop een berg ligt op zo’n 800 meter hoogte. Dus dit was voor de bus een hele reis om langs de berg via allemaal s-bochten omhoog te komen. Daarom kwamen we ook een uur later dan gepland aan op bestemming. Zie hieronder de foto van het type weg wat de bus zo’n 12 kilometer moest volgen om de top te bereiken.
img_0577Het gaf mij het gevoel alsof ik met de motor door de Moezel/Eifel aan het rijden was. Daar vindt je precies dezelfde typen bochten en wegen. Ik had me hier prima kunnen vermaken hoor, met wat paardenkrachten onder mijn kont van een fiets van een Japanse renstal! Maar helaas kon ik vandaag alleen maar toekijken uit een bus. Eenmaal boven op de top aangekomen was het gelijk een stuk kouder dan wat we gewend waren; ongeveer 7 graden. In de nachten word het hier ongeveer 1 a 2 graden.

Waarom Koyasan? Nou Koyasan staat vol met tempels.. Nou en? die hebben jullie nu img_0583toch wel genoeg gezien? Ja dat klopt, maar hier in Koyasan kan je ook bijna in iedere tempel dineren, overnachten (zie de foto voor onze kamer) en ontbijten. Je leeft hier als het ware samen met de monniken van de tempel. Dit maakt het heel speciaal. We zullen hier overigens maar 1 nacht verblijven omdat er voor de rest niet heel veel te doen is. Morgen reizen we weer door naar Hiroshima. Na de lunch zijn we door het koude Koyasan gaan lopen en hebben we wat typisch Japans snoepgoed gescoord voor het thuisfront. Tijdens het wandelen wilden we een bergpad betreden waarbij werd gewaarschuwd voor beren (zie blogfoto) daarom maar besloten om dit niet te gaan doen haha. Rond 17:00 waren we weer terug in onze tempel: Sekishoin. Dit was precies om tijd want om 17:30 moesten we alweer aanschuiven voor het diner in de tempel zelf. Dit was een vegetarisch (buddishme) japans diner, en we moesten dit dus ook zittend opeten. In echte japanse stijl! Best tof.

Het meeste eten was prima te doen, maar uiteraard niet iets waar ikzelf vol overtuiging voor zou kiezen wanneer ik in een restaurant zou zitten. Maar de ervaring zelf was absoluut iets wat je niet wilt missen als je in Japan bent.

Hieronder nog wat foto’s van vandaag in Koyasan.